Services

Skal jeg også få DIN virksomhed i medierne?

Alle virksomheder har en historie, de kan fortælle. En historie, der er så god, at den kan nå igennem mediernes nåleøje og ud til en masse læsere, som kan blive potentielle kunder.

Når jeg arbejder med medieomtale, arbejder jeg bl.a. ud fra disse tre faktorer:

Skab værdi

De fleste virksomheder har en interessant historie at byde på. Hvis du ikke lige kan finde en interessant vinkel selv, så kan jeg. Mit udgangspunkt er altid: hvad kan vi bidrage med af interessant information til medierne istedet for kun at spørge: hvordan kan vi få mest muligt ud af medierne? Ved at skabe værdi, øger vi chancerne for omtale markant.

Tænk generelt

Ofte får jeg henvendelser fra kunder, der ønsker at lave en historie, som specifikt handler om deres produkt eller virksomhed. Det er en god ide, hvis der er tale om et nyskabende eller banebrydende produkt, eller hvis man går efter branchemedier. Gør man ikke det, kan det være en fordel at tænke i mere generelle baner, hvor virksomheden udtaler sig om en given sag, kommer med tips, råd, vurderinger eller lign. Det kan også være en historie baseret på nye opgørelser og tal, eks. fra Google Analytics.

Vær eksklusiv

Nogle medier foretrækker selv at skrive historierne fra bunden, og derfor vil den rigtige fremgangsmåde her være at komme med et kort oplæg til, hvad din historie kunne indeholde. Hvis journalisten er interesseret, vil han eller hun kontakte en fra virksomheden for at lave et interview eller få yderligere information. Andre medier vil gerne have en pressemeddelelse og så vurderer de, om de har behov for yderligere udtalelser. Jeg bruger ikke masseudsendelsessystemer, men kontakter hvert enkelt medie personligt, da min erfaring siger mig, at det giver de bedste resultater. Jeg kan hjælpe med at få lavet vinkler, der fænger, og jeg står også for kontakten til medierne.

Eksempel: Brilleshop med ekspertviden

Webshoppen www.klartsyn.dk sælger briller til børn og voksne. De kontaktede mig med ideen om at få en historie bragt omkring fordelen ved at købe briller online. I stedet lavede jeg en historie, der handlede om børn og briller med titlen “Opdag i tide om dit barn skal have briller”, hvori optiker og medejer af shoppen Peter Hejnfelt udtalte sig om, hvad man som forældre skal være opmærksom for at spotte synsproblemer hos børn. Historien blev bl.a. bragt på tv2.dk. Siden da har jeg lavet en række andre historier for dem, bl.a. til damebladenes online sektioner, og allerede efter den første historie viste det sig at være en rigtig god investering.

Se andre cases her.

Jeg tilbyder også sparring, PR-rådgivning, pressemeddelelser, blogindlæg, tekstforfatning og kurser i medieomtale.

Kontakt mig for at høre om de mange muligheder.