PR – hvad for noget?

Hvad er det egentlig, du laver? Det spørgsmål har jeg fået mange gange, både af familie og venner, men også af folk, jeg tilfældigt kommer i snak med. Hvis jeg tager den korte version, siger jeg, at jeg arbejder med journalistik, for det er noget, de fleste kender til. Og det er heller ikke forkert. Jeg skriver faktisk freelance-artikler indimellem til forskellige magasiner, men derudover er det sandt, at PR også har meget med journalistik at gøre. I hvert fald den PR, jeg laver.

Hvad er PR og hvilken effekt har den?

Den danske brancheforening www.publicrelationsbranchen.dk har formuleret det fint:

Ved at fortælle virksomhedens positive historier, opbygger og plejer Public Relations virksomhedens gode rygte.  En positiv spiral skabes, hvis virksomheden gennem den planlagte og vedholdende kommunikation formår at højne forventningerne til et produkt eller ydelse. Lever kvaliteten op til det forventede, øges omdømmet yderligere, og virksomheden oplever en målbar effekt. Public Relations kan derfor bidrage direkte til en virksomheds succes.

Gennem et vedvarende samarbejde, har jeg set, hvordan firmaer går fra at være stort set usynlige på nettet og i offentligheden til at få en markant profil og være kravlet op i toppen af Googles ranking.

Troværdighed er nøglen

De skriver også, at PR skal baseres på ærlighed og troværdighed:

Arbejdet med Public Relations skal bygge på integritet og ærlighed, og der skal være en direkte forbindelse mellem ord og handling, der sikrer virksomhedens troværdighed.

Det med troværdigheden er jeg meget enig i, det er en utrolig vigtig faktor, hvis PR skal have en positiv effekt. Jeg kan lave nok så mange positive historier for en virksomhed, men hvis disse viser sig at være usande eller hvis budskaberne slet ikke lever op til virksomhedens standard, så falder den gode PR tilbage som en skadelig boomerang og kan smadre det gode ry på ingen tid.

Noget der modarbejder PR-arbejdets effekt kan altså være hvis virksomhedens produkter er ringe eller servicen dårlig – det bliver hurtigt spredt fra kunde til kunde, og med de sociale mediers magt kommer en ellers udmærket PR-strategi til kort, hvis ikke virksomheden er interesseret i at rette op på manglerne.

Hvis virksomheden derimod erkender, at produkter og service ikke er tilfredsstillende, og beslutter sig for at forbedre dem, ja så har en PR-strategi sin berettigelse, og i så fald vil der ligge et godt stykke arbejde foran sådan en som mig.

Hvad du kan gøre, hvis du får dårlig omtale på trods af at din virksomhed faktisk leverer gode produkter og god service, vil jeg skrive om i et af mine kommende blogindlæg, så tilmeld dig mit nyhedsbrev, hvis du vil have besked, når jeg poster et nyt indlæg.