Pas på med at give andre dårlig omtale

 

Pirate mask

Selvom du har ret i forhold til konkurrenten, er det ikke nødvendigvis en god ide at gøre opmærksom på det overfor dine kunder. Det kan nemlig have den modsatte effekt, så den dårlige omtale du giver konkurrenten ender med at skaffe dem flere kunder, end de selv turde drømme om.

Den ulovlige…

Et eksempel på dette, så jeg da en distributør af DR1 og DR2-kanalerne i Spanien skrev en artikel på sit nyhedssite (artiklen blev også sendt ud i et nyhedsbrev) om en konkurrent, som var begyndt at tilbyde mange forskellige danske og skandinaviske tv-kanaler via IPtv, altså tv over internettet til samme pris. Problemet var, at det var ulovligt, da ophavsrettighederne ikke blev overholdt. Artiklen blev illustreret med et billede af de to ejere bag konkurrent-initiativet klædt ud som pirater på et skib, som en hentydning til det ulovlige pirateri.

men attraktive konkurrent

Formålet med omtalen var altså at gøre opmærksom på, at konkurrentens forretning ikke var lovlig, men det var mange af DR-kunderne bedøvende ligeglade med. De fleste af dem havde slet ikke hørt om det nye tiltag, og de tøvede ikke med at opsige deres abonnement og gå direkte over til den ulovlige konkurrent, så de nu endelig kunne se tv2.

Dårlig omtale kan være den bedste reklame

Jeg har hørt, at det kostede DR-distributøren mange kunder efter den artikel var blevet bragt. Læren er at være påpasselig med at gøre for meget ud af konkurrerende tiltag, ulovlige eller ej, især hvis de tilbyder et produkt, der er mere attraktivt end dit eget. Nogle gange er det rigtigt, at dårlig omtale kan være den bedste reklame.